Foto: Penedès TV |
Surto de la conferència que l’expert en comunicació del vi José Peñín
ha fet a Vilafranca sobre “les altres oportunitats de negoci que hi a l’entorn
del vi”. Aquesta conferència s’emmarca en el cicle Desenvolupa’t 2013, que
organitza l’Ajuntament de Vilafranca. En aquesta conferència Peñín ha parlat de
diferents exemples de negoci que s’han desenvolupat arreu del món a l’entorn
del sector vinícola, des de bodegues boutiques fins a enoturisme, passant per
projectes de cosmètica, consultories enològiques, guardavins, logística
tèrmica, clubs de vins, tastos a domicili o projectes de luxe com la gestió de
vinyes per compte aliena. Tots els projectes que ha explicat Peñín són realment
interessants malgrat que cap d’ells no s’ajusta al cent per cent a les idees de
cap dels assistents. Les idees sempre són personals i particulars.
Per a mi, hi ha tres missatges clau que Peñín ha deixat caure durant la
conferència. En primer lloc, “el més important és saber vendre el vi que un fa,
i viatjar molt”, tenint en compte que aquest tipus de negoci requereix molta
paciència per obtenir un retorn. Lligat amb aquesta idea, i en segon lloc,
Peñín ha dit una cosa que molts ja podíem intuir: “els que fan més bons vins
són els que tasten més vins, tant de la competència directa com vins
estrangers”. I, en tercer lloc, “aquí —en referència a l’Estat espanyol— tot es
fa en la desmesura. I ara s’han introduït negocis a l’entorn del vi que
s’empassen l’objectiu dels mateixos cellers”. En aquest últim cas, Peñín es
referia a les empreses que han apostat per construir grans hotels en nom de la
promoció enoturística i han acabat generant negocis paral·lels, que donen
diners però que no tenen res a veure amb l’elaboració i la venda de vins.
L’any passat, Catalunya va rebre 13,5 milions de passatgers en vols
internacionals, quin petit percentatge d’aquests passatgers s’hauria de sentir
mínimament atret pel Penedès per arribar a fer funcionar les petites empreses locals
que es dediquen a l’enoturisme? Jo crec que les quantitats són petites, però
l’esforç inicial que s’ha de fer és molt gros. Necessitem un canvi de
mentalitat per obrir les portes a un sector amb poca o cap implantació al
Penedès sense perdre de vista l’objectiu final: vendre vi.
(Publicat al setmanari El 3 de vuit. 15 de novembre de 2013)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada