diumenge, 1 d’abril del 2012

El Penedès al SITC... dividit o més fort!





Aquesta setmana passada em vaig trobar amb un elaborador de cava del Penedès al centre de Vilafranca. Em va dir que anava al Saló Internacional de Turisme de Catalunya (SITC).
—Caram!, vaig pensar. Les coses comencen a anar per bon camí... El sol fet que un petit elaborador es plantegi la necessitat d'anar a una fira d'aquestes característiques ja demostra la consolidació d'un procés de sensibilització important.
El Penedès necessita adonar-se que l'enoturisme no només no és una amenaça, sinó que també pot resultar beneficiós per millorar els processos de qualitat, la imatge i, sobretot, l'autoestima dels penedesencs que, en alguns casos està molt minvada.


Però, evidentment, la cosa no anava per aquí... Quan aquest petit elaborador que em vaig trobar em va dir que anirà al SITC, que se celebra a Montjuïc del 19 al 22 d'abril, volia dir que el Patronat de Turisme de Subirats tindrà un estand a la fira de turisme i es representarà a ell mateix: prescindirà del paraigües del Consorci de Promoció Turística de l'Alt Penedès, el paraigües de la Diputació de Barcelona i el paraigües de la marca recentment creada Costa Barcelona.


Aquest petit elaborador m'estava anunciat una bona notícia en tots els sentits: una notícia per obrir portada en qualsevol mitjà de comunicació local del Penedès i una notícia que deixa entreveure la plantada d'una part del sector davant les decisions preses des de la Diputació de Barcelona i el propi Consorci de Promoció Turística de l'Alt Penedès. És evident que és complicat anar a vendre Enoturisme sota el paraigües de Costa Barcelona. Una part important del Penedès no se sent identificat amb la marca i el Penedès ha quedat diluït com un territori vitivinícola més de la demarcació de Barcelona. Si algú va somniar en algun moment que el Penedès serien les vinyes de Barcelona, fent el paral·lelisme amb Napa Valley, que visiti les propostes turístiques de Costa Barcelona i podrà tocar de peus a terra.


Des del punt de vista del visitant, el fet que el Patronat de Turisme de Subirats faci la seva primera entrada al SITC no és gens contraproduent. Al contrari, —també hi són el Patronat de Turisme de Vilafranca i el de Sant Sadurní d'Anoia— ja que donarà més impuls a la imatge que el Penedès tindrà a la fira. Aquells que critiquin la decisió ho faran només en clau interna i amb una visió retallada del que el Penedès ha de representar per al turisme a Catalunya... I el fet que el Patronat de Turisme de Subirats hagi aconseguit una esponsorització i la unió d'un grup important de productors i elaboradors per tenir un estand propi, demostra que si els penedesencs volen, poden. El Penedès ha de ser el motor de l'enoturisme de Catalunya igual que va ser el motor de les Denominacions d'Origen 50 anys enrere. I si no és així —que pot ser—, algú n'haurà de donar comptes.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada